Moldova vs. Japonia

Ămmm…

Da m-am pierdut pe un timp. În timp și în spațiu. E mult de explicat ce și cum. Simplu sunt momente cînd nu îți arde de nimic, nici măcar de tine.

Eu din alt motiv m-am apucat acum să scriu.

Vasăzică am eu de făcut un raport pentru Comunicarea interculturală care este predată de o femeie tare de ”treabă”.

Un raport. Trebuie să compar 2 țări, una pe care am ales-o s-o prezentăm la o oră (despre demografie, religie, limbă, gastronomie and so on, m-ați înțeles) și Republica Moldova.

Totul a fost bine și frumos pîna am ajuns eu să fac comparația asta la compartimentul comunicare. Deci trebuie sa compar stilul, gesturile, dialectele, felul de a se saluta și alte chestii din comunicare. Ei bine, la Japonia (aceasta e țara care am ales s-o prezint) ai ce prezenta pentru că aeștea au o varietate de norme în comunicare. Cum ar fi faptul că la ei nu merg variantele cu datul din ochi sau din umeri, ei nu înțeleg glumele care nu au sens direct, nu au voie să se atingă în public persoanele de sex opus și multe, multe altele.

Ei bun. Asta am găsit cu ușurință pe net, altfel nu am de unde să știu despre asta. Nu am fost în Japonia ÎNCĂ. Cînd ajung acolo o să aflați. Nu am să pierd ocazia să mă laud. Și ajung eu la comunicarea în Republica Moldova. Ei ce naiba să scriu?
Că la noi în loc de ”Salut” îți zic ”privet” sau ”zdarova” (sunt mai multe variante). Că la noi nu e ca la japonezi, adică e interzis să se atingă persoanele de sex opus în public, la noi se pot pupa ca niște mucoși la stația de trolebuze pe cînd alături stă o bătrînică, dar la aeștea doi li-i #mat, lor amu li s-a sculat pofta de sărutat, dacă asta se poate numi așa.
Că la noi nu există nici o manieră și normă de comportament în public. Mi-i rușine mie pentru mulți tîmpiți care merg pe stradă și scuipă coji de răsărită în stradă și apoi tot deștepții ăștea țip în gura mare că la noi în țară e mizerie pe străzi și autoritățile nu fac nimc cu asta (țin să înțelege-ți că nu țin eu amu cu autoritățile noastre super puper de treabă dar fiți de acord e greu de menținut curățenia atunci cînd tu numai ai măturat și hop cineva deam o reușit să arunce hîrtia de la ciocolată cînd urna de gunoi e la 4 metri de tine #mat). Sau că merg pe drum liniștită în treaba mea și trecînd pe alături 2 tîmpiți, unul îi spune celuilalt ”uite ce chizde umflate!”  (caz real, eram cu prietena mea și eram șocate). Deci comunicarea e strîns legată cu educația dată din copilarie. Cel puțin după comunicare îți poți inchipui ce a cultivat părinții într-un om sau altul. La noi lumea e needucată. Nu înțeleg de ce în familie nu se pune accentul pe faptul că trebuie să fie curat nu doar în casă dar și afară și trebuie să o menții și atunci cînd ești în stradă, de ce nu se pune accentul pe faptul că trebuie să vorbești frumos măcar atunci cînd ești în public. Măi vorbesc și eu urît, gruba și cu maturi, nu zic, nu-s sfîntă, dar încerc să fiu cît e de posibil corectă în vorbire și în comportament atunci cînd știu că sunt undeva în stradă, în public, univer. Acum e deajuns să deschizi gura și lumea deja înțelege ce om ești.

Scriu tot asta și mă uit pe geam. Vis-a-vis e parcul Memorial ”Eternitate”. Pun pariu sunt zeci de oameni acolo și precis este vreo unul care tocmai acum a aruncat pe jos ceva. Mi-i jale de țara mea. Ea nu merită așa porci ca noi. Noi nu știm să facem țara asta mai frumoasa și cînd scriu ”noi” , am în vedere de noi toți, locuitorii acestei țări, împreună cu autorități, cu elevi și studenți, cu bătrînii și bătrînele, cu toți oamenii de rînd care merg zilnic la serviciu. Noi toți cei care reprezentăm poporul acestei țări. Scriind acum fraza asta mi-am amintit de spotul publicitar al companiei Moldcell.

 

Și cu toate astea mă duc să îmi termin raportul. Poate ajung să văd și ceva bun în tot asta și în felul cum noi, moldovenii, comunicăm.

Să aveți parte de o seară plăcută,  îmbinată de cuvinte și comportament frumos.

Lasă un răspuns

